Click Sini

Tuesday, October 19, 2010

YA Pada Coklat

Salam All

Coklat memang faveret aku, aku rase semua orang la mengemari coklat.Tak kira la coklat murah ke, coklat mahal ke pasti rasenya tak jauh beza kan?Aku beli Pa&Ma keluaran Nov dan ada citer pasal coklat ni.

So, aku hurai sikit2 info y diberi...

Acid Phenylethylamine y ada dlm coklat dikenal pasti dapt mententeramkn emosi sementara karbohidrat dlm coklat pula dpt merangsang otak untuk fungsi kegembiraan dan ketenangan.

Coklat susu mengandungi lebih protien drpd sebji pisang,sebatang lobak, sebiji oren/epal dan juga kismis dalam nisbah berat y sama.

Coklat bukan penyebab kegemukan seperti y digembar gemburkan.Faktor kegemukan adalah dari diet y tak seimbang dan makan secara berlebihan.Coklat juga mengandungi bahan-bahan anti kerosakan gigi, jadinya kenyataan coklat boleh merosakan gigi adalah tidak benar sama sekali.

Korang tahu tak, minuman berasaskn koko mengandungi kafein y lebih rendah berbanding air gas, air teh dan kopi.

Antara kelebihan Coklat

-Membantu meningkatkn daya hafalan dan memori...salu amik coklat bile nak exam dulu2
-Melambatkan proses penuaan...bagus ni!!
-Memulihkan saraf y letih dan mengurangkan risiko penyakit kardiovaskular
-Menajamkan mata dan minda...sangat bagus!!


**Cume nye jgn diambil terlalu berlebihan, yang pasti berlebihan tu yang mengundang penyakit..lanjutan bole selak majalah Pa&Ma okey**

4 comments:

rDnA said...

suka baca Pa& Ma..
don't forget 1st malaysian baby & parent expo 26-28/11 ni..gunting2 coupon yg ada dlm tu..hihihi
dna dh mention hubby awal2..jgn dia tkmo pegi plak sudah

Luv like this.... said...

rdna-time tu sedang sarat bawak perut!!tah larat tah tak..insyallah klu larat mesti pegi punya :)

Peri PiA said...

ni mood baik,jap lg cari cekelat hehe

✿ y.a.n.i.e budak G.E.B.U ✿ said...

♥~ teringat cekelat ferrero rocher yg incek T mula2 bagi dulu....simpan lagi pembalut dier...hehehhe